Időszakos böjt – próbáld ki te is!

Hamarosan kezdetét veszi az ünnepi időszak, amikor nagyon nehéz ellenállni a finom falatoknak és az italoknak. Ha szeretnéd szervezetedet felkészíteni még a nagy lakomák előtt, vagy megtisztítani utána, akkor neked szól cikkünk, ami az időszakos böjtöt mutatja be.

Időszakos böjt – azaz az intermittent fasting

Az intermittent fasting (IF), azaz az időszakos böjt mára már széles körben ismert és nagyon népszerű diétás módszer, leginkább a fogyókúrázók körében. Ahogy a neve is mutatja, az étkezéses periódusokat böjti szakaszok követik, ezáltal elősegítjük az emésztőszervek pihenését és gyorsítjuk a fogyást is. Akik régóta, vagy gyakran űzik ezt az „időzített fogyókúrát”, már-már életformaként tartják számon, nem is annyira diétaként.

Milyen fajtái vannak az időszakos böjtnek?

Jó hír, hogy több fajtája is ajánlott a dietetikusok szerint, így te is könnyen a saját napirendedhez, életformádhoz alakíthatod. Az egyik módszer az úgynevezett 16:8 elven alapul, azaz egy 16 órányi böjtölést egy 8 órás étkezéses szakasz követ. Ha ezt választod, érdemes az estét-éjszakát és a másnap délelőttöt átéhezni, utána a maradék 8 órában pedig bátran ehetsz, akár sokat is!

Egy másik népszerű változata az 5:2-es arányon alapul és napokban mérik. E szerint 5 napig ehetsz energia-korlátozás nélkül, viszont utána érdemes 2 egymást követő napon koplalnod úgy, hogy a napi kalóriabeviteled maximum 600 kcal lehet. Ezt a fajta időszakos böjtöt érdemes úgy időzítened, hogy az éhezős napok hétvégére essenek.

Egy harmadik fajtája is népszerű a fogyókúrázok körében, ez az úgynevezett eat-stop-eat, azaz az „evés-stop-evés” módszere. Ez lényegében arról szól, hogy hetente egy, vagy két napon keresztül – azaz 24 órán keresztül – nem veszel magadhoz semmilyen ételt.

Előnyei és veszélyei

Mint minden diétának, ennek is megvannak a maga előnyei és hátrányai is. Az időszakos böjt során összességében kevesebb energiát veszünk magunkhoz, mivel kevesebb időnk van enni, így a legfőbb előnye, hogy beindul tőle a fogyás. Például a 16:8-as módszert alkalmazva csupán 8 órányi idő áll rendelkezésedre ahhoz, hogy étkezz. Természetesen ebben az esetben is figyelned kell a bevitt kalóriákra, előfordulhat ugyanis a „túlevés” esete akkor, ha csupa magas cukor-, zsír- és szénhidrát tartalmú ételt veszel magadhoz. Figyelj tehát arra, hogy az étkezéses periódusok során ne egyél többet, mint általában! Dietetikusok szerint további előnye, hogy csökkenti az inzulinszintet, valamint elősegíti a zsírégető hormonok felszabadulását.

Veszélyként leginkább a normál böjtöléssel is járó mellékhatásokkal kell számolnod: ilyenek a kiszáradás, kellemetlen lehelet, gyomorégés, vagy a fejfájás. Tapasztalhatsz gyengeséget – fizikait és szellemit egyaránt -, ezért érdemes jól időzítened a kúrát és nem a legaktívabb napjaidra tenni a böjti napokat. Ráadásul a hirtelen ételmegvonástól idegesebb is lehetsz, ami együtt járhat alvászavarral is – ezekre jó, ha időben felkészülsz te is!

Mit ehetsz az időszakos böjt során?

Ha úgy döntöttél, hogy belevágsz, mindenképpen konzultálj előtte háziorvosoddal! Ehhez a diétához nincsen speciális étrend, csupán arra kell figyelned, amire amúgy is kell egy fogyókúra során: kerüld a finomított lisztet, a feldolgozott és cukrozott élelmiszereket, a túl zsíros készítményeket, a sóban gazdag nassolni valókat! Egyél sok friss zöldséget és gyümölcsöt, tojást, sovány tejtermékeket és ha még ahhoz is van erőd, tarts húsmentes napokat is. Az időszakos böjt során kiemelten figyelj a folyadékpótlásra, ami lehetőség szerint sima víz, vagy tea legyen – hidd el, szervezeted hamarosan meghálálja kitartó munkádat!

Maradj Aktłvhttps://maradjaktiv.hu
Az aktív élet, megfelelő pihenéssel, táplálkozással egy hosszú és boldog élet alapja lehet. Ehhez szeretnék minél több információt, segítséget adni nem csak 40 év feletti korosztálynak, ha nem a fiatalabbaknak is.

Stay in Touch

To follow the best weight loss journeys, success stories and inspirational interviews with the industry's top coaches and specialists. Start changing your life today!

Related Articles